zaterdag, januari 13, 2007

X-itje


Misschien vraag je je (al lang) af waarvoor die "X-itje" staat. Het is begonnen in mijn hogeschooljaren. Mijn nickname was al een poosje "Wuppie" (VKSJ'ers van vroeger kennen dat grappige beestje verzekers nog wel), maar dat vond ik op den duur een beetje 'soft' en ordinair en dus ging ik op zoek naar anders & beter. Op dat moment wou ik ook een wat 'coolere' website maken.
Het werd Xit, omdat je het op verschillende manieren kan uitspreken en elke uitspraak heeft zijn eigen betekenis.
Ten eerste, "exit". Mijn website moet een 'exit' worden, een uitgang uit de echte (soms harde) naar een (ontspannende) virtuele wereld, en tevens mijn eigenste uitlaatklep. Zo spreek je het eigenlijk ook uit: Exit.
Ten tweede, "Ik Zie't". Zien, heel belangrijk in een virtuele internetwereld. Ik hoef je niet te vertellen over de explosie van blogs, fotoblogs, videowebsites, websites in het algemeen: soms niet om aan te zien (zie willysenmarjetten.be, en sorry Duizenpootrakkers), soms een lust voor het oog. Heel toepasselijk dus voor een fotoblog als deze...

Waarom dat koppelteken? Gewoon ter verduidelijking om het uit te te spreken: ipv "ksit" wordt het "ex-it" en "ik zie't". Als je nu de wenkbrauwen fronst, wees dan verdraagzaam tegenover deze persoonlijke vastgeroeste hersenkronkel...
Dat koppelteken splitst de nickname dus in een 'X' en een 'it'. Vergezocht misschien een derde betekenis: de 'it' van IT - ik ben IT'er.

En vanwaar de verkleinings-"je"? Simpelweg omdat, bij het aanmaken van mijn eerste blog, de namen "Xit" en "X-it" al gebruikt werden - voor blogs zonder inhoud dan nog, waarvan je van één ervan zou kunnen vermoeden dat het meisje in kwestie intussen al zelfmoord heeft gepleegd (http://xit.blogspot.com) - mijn fantasie slaat weer op hol zeker? Soit, daarom dus de 'je' eraan geplakt - ook al omdat ik niet van de grootste ben.

En toen ik met een fotoblog begon, vond ik er niets beters op dan er "sfotos" bij te plakken: x-itjesfotos.
Voilà. (Ik hoop dat mijn verdoken offensief om mijn fotoblog-url beter te laten onthouden, geslaagd is.)
Oh ja, en die website, die is er nooit gekomen. Een paar jaar later ben ik als X-itje op de blogtrein gestapt.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ge zult het gij wel uitleggen. Zal ik eens zeggen waar x-it voor staat ? Een dekmantel om in het geniep een nachtclub te beginnen, ja. Dat is't.
http://www.x-it.fi

15 januari, 2007 18:53  

Een reactie posten

<< Home