zaterdag, mei 10, 2008

Appreciatie

It's always nice to know when people appreciate your work. I always feal really honoured when I get a request of someone who's interested in my photos, and wants to use it for something.
No-one ever paid me for it, but that's not my initial goal. Photography is my hobby and being appreciated is a confirmation of my talent. Which is a big personal achievement that really makes my day! That's what I do it for. Even a small, ordinary comment like "Lovely photos" makes me smile - that's how I know that all the hours of photographing and processing haven't been for nothing... although I really enjoy myself, even before the outside world has seen it.

Het is altijd leuk om te weten dat mensen je werk appreciëren. Ik voel mij altijd vereerd wanneer ik een aanvraag krijg van iemand die geïnteresseerd is in mijn foto's, en deze voor iets wil gebruiken.
Niemand heeft mij er ooit voor betaald, maar dat is mijn eigenlijke doel niet. Fotografie is mijn hobby en geapprecieerd worden is een bevestiging van mijn talent. Wat een grote persoonlijke prestatie is, en dat maakt mij echt gelukkig! Daarvoor doe ik het. Zelfs een kort, ordinair commentaartje als "Mooie foto's" doet een glimlach op mijn gezicht verschijnen. Zo weet ik dat al die uren van fotograferen en verwerken/bewerken niet voor niets zijn geweest... al geniet ik er zelf van, nog vóór de buitenwereld er iets van gezien heeft.


The first time one of my photos got published was on the cover of a special, promotional appendix magazine with 'Weekend Knack'. I participated with this photo to a contest (photos of your city). I didn't win, but I knew it could be published anywhere. But pleasant was the surprise when I saw the magazine lying on the kitchen table, recognizing my own photo :-)

De eerste keer dat één van mijn foto's gepubliceerd werd, was op de cover van een speciale promotionele bijlage van Weekend Knack.
Ik had met deze foto deelgenomen aan een wedstrijd ("Thuis in de stad"). Ik heb niet gewonnen, maar ik wist wel dat het gepubliceerd kon worden. Toch was het een aangename verrassing toen ik het magazine op een dag op de keukentafel zag liggen en mijn eigen foto herkende :-)

P7123407_1
IMG_8369




The second time was a request for using a photo on a CD cover of a band in the USA, called Little Beirut: High Dive.
No need to say that this is absolutely fantastic! I even received two copies of the CD for free from the far far away America!

De tweede keer was een aanvraag om een foto te gebruiken op de cover van een CD, van een band in de USA (Portland, Oregon), genaamd Little Beirut: High Dive.
Ik hoef je niet te vertellen dat ik dit ronduit geweldig vond! Ik ontving zelfs gratis twee van deze cd's uit het verre Amerika!

P7123409_1

IMG_9373_1



Recently I received another two requests.
One came from a game company in San Francisco, http://www.gamenauts.com. They want to use some of my photos in their new game, and want to pay me for that!
The second one was a request from someone who co-operates on a (free, four-monthly) magazine of AS Adventure. They would like to publish some of my photos!

Onlangs kreeg ik nog twee aanvragen.
De ene kwam van een gamebedrijfje in San Francisco, http://www.gamenauts.com. Ze willen enkele van mijn foto's gebruiken in hun nieuwe game, en zijn bereid mij hiervoor een aangenaam bedrag te betalen!
De andere kwam van iemand die meewerkt aan het (gratis, viermaandelijkse) tijdschrift van AS Adventure. Men zou enkele foto's in het tijdschrift willen publiceren!


But also on the internet, people use my photos. Mostly to illustrate an article, or on a blog, dedicated to a specific subject (clear in their name):
The blogs are these:

Maar ook op internet worden mijn foto's hier en daar gebruikt, meestal ter illustratie, of op een - aan een specifiek onderwerp toegewijde - blog.
De blogs zijn deze (en hun naam zegt zelf waarover het gaat):

- http://kortrijkblogt.be/
- http://industrialdecay.blogspot.com/

The latter one is from a person who would also like to publish the best photos in a photobook. And hurray, he has chosen 3 of my pics to publish!

Deze laatste is van een persoon die tevens het plan heeft opgevat om de beste foto's te publiceren in een fotoboek. En hoera, hij heeft 3 van mijn foto's hiervoor uitgekozen!


Via the very usefull Flickr-statistics you can see from where they link to your photos. Like that,you arrive at sometimes very unexpected websites.

Via de Flickr-statistieken kan men zien waar men naar je foto's refereert. Zo kom je op soms heel onverwachte sites terecht.
Of course everyone can use my pics just like that, but it's actually not allowed and neither appreciated. Everyone MAY use my pics, but I'd appreciate it a lot more when they ASK/WARN me FIRST. I'll almost never make a problem out of it, on the contrary!
It's just nice to KNOW that people like my photos...

Natuurlijk kan iedereen zomaar mijn foto's gebruiken, maar dat is eigenlijk niet toegestaan en al evenmin gewaardeerd. Iedereen MAG mijn foto's gebruiken, maar ik zou het veel meer appreciëren wanneer men mij dat EERST zou VRAGEN/erover INLICHTEN. Ik zal er bijna nooit een probleem van maken, integendeel!
Het is gewoon fijn om te WETEN dat men mijn foto's goed vindt...

(posted 12/07/08)

Labels: ,

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Oei, sorry, ik dacht dat het volstond met een link te maken naar jouw prachtige blog. Ik zal het nooit meer doen....

19 juli, 2008 00:47  
Anonymous Anoniem said...

Hoi,
ik wil je wel vragen om enkele foto's van jou te mogen gebruiken, alleen weet ik niet goed waar ik dat kan.

Ivan

14 augustus, 2008 11:39  
Anonymous Anoniem said...

PS De foto's zouden bestemd zijn voor op http://users.telenet.be/kasteel-surmont/index.html

14 augustus, 2008 11:41  

Een reactie posten

<< Home