zaterdag, augustus 18, 2007

Charleroi - Métro Léger

In de jaren 70 had men in Charleroi het ambitieuze plan om een gans metronetwerk uit te bouwen. 8 lijnen, samen goed voor 52 km spoor en 69 stations. Maar een 15-tal jaar later waren de kosten al zo hoog opgelopen - het nut van het hele gedoe werd trouwens ook in twijfel getrokken - dat men het project heeft stopgezet. Van de 8 lijnen zijn er uiteindelijk 3 afgewerkt, waarvan slechts anderhalve in gebruik is genomen. De rest is voer voor urbexers zoals wij ;-)
Het netwerk mag dan wel "Métro Léger" noemen, van een echte metro is geen sprake aangezien de meeste sporen en stations bovengronds zijn.

Het was wel even zoeken om erop te geraken, maar 3 (drie!) vriendelijke Walen hebben ons beurtelings op het goeie spoor geholpen: de eerste twee sprongen quasi direct in hun auto om ons de weg te wijzen (maar brachten ons naar stations in gebruik), de tweede wees ons uiteindelijk toch de weg naar een ongebruikt deel, de derde hielp ons nog een stapje dichter bij ons doel. We arriveerden in een park dat boven de sporen en de Ring liep en bestudeerden daar de mogelijkheden om af te dalen. De lokale rondhangende gevaarlijk uitziende jeugd bleek een stel watjes te zijn, ze raadden ons dat idee af en waarschuwden voor controleurs enzo.

Whatever, wij waren niet voor niks gans naar Charleroi gekomen en besloten het erop te wagen: over de reling boven de Ring klimmen (chauffeurs knipperden hun lichten, dachten dat we collectief zelfmoord zouden plegen, lol), paar stapjes opzij, en dan langs een paal en een kabel en een reling huppakee, naar beneden op de sporen. Illegaal? Ja. Gevaarlijk? Lijkt gevaarlijker dan het is. Gewoon niet naar beneden kijken als je over de reling klimt. Spannend? Uiteraard. Daar doen we het voor :-) En met z'n zessen is het nog zoveel plezanter.
Wie had ooit gedacht dat ik mij ooit aan zo'n avontuurlijke hobby zou wagen?

Het bewijs:

IMG_9557_1


Daarna was het enkel nog kwestie van de sporen af te lopen en uit te kijken naar wat creatieve foto's zou opleveren. Ik denk dat ik daar wel behoorlijk in geslaagd ben!


IMG_9552_1_0_1
Wie kan mij vertellen waarom deze sporen in godsnaam kruisen???


IMG_9592_1_0_1
Soms levert een schuine invalshoek een interessantere foto op.


IMG_9605_1
Geen kaart achter glas, maar precies wel een óp het glas.


IMG_9706_1
Vergeten, verkommerd, verrroest.


IMG_9761_1
Een sprinkhaan op de sporen.


IMG_9741_40_39_1
Eén van de stations.


IMG_9662_1_0_1_1
Een roltrap die nooit heeft gerold.


IMG_9854_1
Coole graffiti.


IMG_9890_89_88_1
Spider city.

Spoor nu snel naar de ganse set! (nog niet compleet op moment van schrijven)

Labels: , , , ,

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hiya!

Als spoorenthousiast en ook UrbEx-fan ken ik de Charleroi Metro-plaatjes van andere websites.
De vraag waarom de sporen kruisen: Ik speculeer nu, maar volgens mij komt de metro hier de tunnel uit en liggen de perrons in de tunnel als eiland-perrons (temidden van de twee sporen) en boven de grond aan ze buitenzijdes van het spoor.
Omdat de metro/tram mogelijk met slechts aan een zijde van in/uitstap-mogelijkheid voorzien is, zou dit een reden kunnen zijn om de sporen te kruisen.
Zo blijven de deuren aan de perronzijde, wanneer deze van midden naar buiten verhuist. :-)

16 april, 2008 23:13  

Een reactie posten

<< Home